تبلیغات
اندازه گیری عملکرد کسب و کار - مطالب فروردین 1392
 
اندازه گیری عملکرد کسب و کار
دوشنبه 12 فروردین 1392 :: نویسنده : علی اکبری

 
Measurement اندازه گیری

برای سهولت مقایسه، تعاریف ‌متعدد اندازه‌گیری[1] درجدول زیر آمده‌است:

تعریف

منبع

اسمی است كه به عمل اندازه گرفتن اطلاق می‌شود.

فرهنگ لغات Oxford

عمل اندازه گرفتن و یا فرآیند اندازه‌گیری شدن. مثل اندازه‌ گرفتن كیفیت، ابعاد یا حجم.

فرهنگ لغاتAmerican Heritage

عمل یا فرآیند تخصیص یك عدد به یك پدیده طبق یك قانون خاص.

فرهنگ‌لغات WorldNet تحت نظارت دانشگاه Princeton

اندازه‌گیری عملكرد[2] اصطلاحی است كه بسیار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد ولی بندرت تعریف می‌گردد. اندازه‌گیری عملكرد به معنی فرآیند كمی كردن افعال است كه فرآیند كمی كردن را اندازه‌گیری گویند.

Neely et al.,1995

یك فعالیت كلیدی مدیریت است كه اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری كارا، پایش عملكرد و تخصیص كارای منابع را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می‌دهد.

Webster & Hung,1994

 همانطور كه ملاحظه می‌گـردد علی رغم تفاوت گفتـاری تعـاریف، همـه منابع یك برداشت واحد از اندازه‌گیری داشته‌اند. متأسفانه در ادبیات اندازه‌گیری عملكرد، تعداد زیادی از نویسندگان، از كلمات دیگری مانند ارزیابی[3]، ارزشیابی[4] و غیره برای اشاره به موضوع اندازه‌گیری استفاده كرده‌اند، اما همانطور كه در (1995)Sinclair and Zairi آمده است، فرآیند تحلیل اندازه‌گیری به منظور اخذ تصمیم را "ارزیابی" و تحلیل عملكرد كاركنان را "ارزشیابی" گویند.


1. Measurement

2. Performance measurement

3. Evaluation

4. Appraisal





نوع مطلب : تعاریف و مفاهیم، 
برچسب ها : اندازه گیری، ارزیابی، ارزشیابی، Measurement، Evaluation، Appraisal،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 4 فروردین 1392 :: نویسنده : علی اکبری

امروزه اندازه‌گیری عملكرد مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. همانگونه كه (2002)Neely اشاره می‌كند از سال 1994 تا سال 2002، در هر پنج ساعت از هر روز كاری، گزارشها و مقالات جدیدی در زمینه اندازه‌گیری عملكرد منتشر می‌شد. در این مدت تعداد سایت‌های اینترنتی از حدود 200.000 مورد به بیش از 12 میلیون سایت رسید. همچنین شركت Business Intelligence برگزاركننده كنفرانسهای تخصصی در انگلستان، در این مدت حدود 90 كنفرانس در زمینه اندازه‌گیری عملكرد كسب‌وكار برگزار كرد و حدود 2700 نماینده از بیش از 1400 شركت مختلف در این كنفرانسها شركت كرده و حدود 5 میلیون دلار برای حضور این نمایندگان هزینه شد. افزون بر این مبالغ، باید به درآمد دیگر برگزاركننده‌های كنفرانس، ناشران، شركتهای فعال در زمینه تحقیقات بازار، فروشندگان نرم‌افزار و مشاوران اشاره كرد و واضح است كه اندازه‌گیری عملكرد كسب‌وكار به یك صنعت چند میلیون دلاری تبدیل شده است.

همگام با اكثر صنایع چند میلیون دلاری، موضوع اندازه‌گیری عملكرد نیز در سالهای اخیر با توسعه چارچوبها و متدولوژیهای اندازه‌گیری نظیر كارت امتیازی متوازن[1]، منشور عملكرد[2]، ارزش افزوده اقتصادی[3]، هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت[4] ، آنالیز ارزش سهام[5] و تكنیكهای خودارزیابی[6] به سرعت در حالت رشد است.

چارچوبهای اندازه‌گیری جدید و بسیار قابل توجه نظیر كارت امتیازی متوازن و مدل تعالی كسب‌وكار[7] جامعه كسب‌وكار را با طوفان مواجه ساخته است. نتایج تحقیقات شركت آمریكایی Gartner، نشان می‌داد تا پایان سال 2000 بیش از 40 درصد كارخانجات برای اندازه‌گیری عملكرد كسب‌وكارشان از كارت امتیازی متوازن استفاده كنند. روند مشابهی در زمینه مدیریت كفیت قابل مشاهده است. چارچوبهای خودارزیابی نظیر جایزه بالدریج[8] و جایزه بنیاد مدیریت كیفیت اروپا[9]، شور و اشتیاق فراوانی در حوزه صنعت ایجاد كرده‌ است.

نویسندگان و مفسرین بطور روزافزون درباره اندازه‌گیری، مباحث جدیدی را مطرح می‌كنند.بطور مثال: معیارها به مدیران اجازه می‌دهند كه بسیار فراتر از یك فرآیند كنترل ساده عمل كنند، پیامدهای رفتاری معیارها بطور مكرر مطرح می‌شوند، ارزش روشهایی چون الگوبرداری و مقایسه‌های بیرونی بصورت گسترده‌ایی درك شده است، و این سئوال كه چه اطلاعاتی باید در اختیار بخشهای بیرون سازمان -بخصوص سهامداران- قرار گیرد، پیوسته بحث می‌شود. سازمانهایی چون شركت بیمه سوئد (Skandia) و Shell پیوستهایی را به گزارشهای سالیانه خود اضافه نموده‌اند. پیوست گزارش Skandia ارزش دارایی‌های نامشهود شركت را بیان می‌كند و پیوست گزارش سال 2000 شركت shell با عنوان "كاركنان، سیاره (زمین) و سود" عملكرد زیست محیطی شركت را تشریح می‌كند.

در جامعه دانشگاهیان افراد با دیدگاههای وظیفه‌ایی متفاوت در حال تحقیق در زمینه اندازه‌گیری عملكرد هستند بخصوص در حسابداری، اقتصاد، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت عملیات، روانشناسی، جامعه‌شناسی و نیز مشكلات اصلی كه هر یك با آن مواجهند.

حسابداران ایده‌های خود را با سایر حسابداران به بحث گذاشته و یا مدیران عملیات تنها با سایر همكاران خود به صحبت می‌پردازند. دانش ایجاد شده در یك حوزه علمی، به ندرت با سایر حوزه‌ها یكسان سازی و تلفیق می‌گردد. نتیجه محتوم چنین وضعی، دوباره‌كاری گسترده است.

در سال 1998 نخستین كنفرانس میان رشته‌ایی در زمینه اندازه‌گیری عملكرد در دانشگاه كمبریج برگزار شد. 94 مقاله ارائه شده در این كنفرانس به 1246 مرجع اشاره كرده بودند. تنها 10 درصد این مراجع مشترك بود و از این بین، تنها به 3/0درصد از مراجع بیش از 5 بار ارجاع داده شده بود. این آمار و ارقام نشاندهنده وضعیت نامناسب حوزه‌ایی با غنای زیاد است كه از تنوع غیر قابل مدیریتی برخوردار شده است.

مسئله مهم این است كه به ظاهر هیچ توافقی بر جنبه‌ها و نظریه‌های مهم این حوزه وجود ندارد. هر شخصی منابع مورد نظر خود را انتخاب كرده و آزادانه به آنها ارجاع می‌كند و این امر مانع پیشرفت می‌شود. زیرا دیگر نمی‌توان تحقیقاتی را بر مبنای تحقیقات دیگران بنا نهاد.
(1991)
Lynch and Cross نیز معتقدند كه اطلاعاتی كه به اشتراك گذاشته شوند، به دانش تبدیل می‌شوند. اگر قرار است اندازه‌گیری عملكرد به عنوان یك رشته علمی توسعه یابد، ضروری است كه مرزها مشخص شده و روی چند بنیان ئظری توافق حاصل گردد. امیدوارم كه این كتاب بتواند سهم كوچكی در تسهیل این امر داشته باشد.


[1]. Balanced scorecard (BSC)

[2]. Performance prism

[3]. Economic value added

[4]. Activity based costing

[5]. Shareholder value analysis

[6]. Self assessment

[7]. Business excellence Model

[8]. Baldridge Award

[9]. European Foundation for Quality Management (EFQM)





نوع مطلب : تعاریف و مفاهیم، 
برچسب ها : اندازه گیری، عملكرد، كارت امتیازی متوازن، منشور عملكرد، BSC، Neely، Performance،
لینک های مرتبط :
شنبه 3 فروردین 1392 :: نویسنده : علی اکبری
متأسفانه مشغله كاری من در دو سال اخیر، باعث شد تا نتوانم مطلب جدیدی بنویسم. اما در پست قبلی خبر انتشار كتاب اندازه‌گیری عملكرد كسب‌وكار را به اطلاع رساندم. این كتاب كه حاصل زحمات 2 ساله من است، توسط كمیته علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یك كتاب تألیفی -و نه صرفاً یك مطلب ترجمه شده یا گردآوری شده- شناسایی، تأیید و به چاپ رسیده است.

همانطور كه می‌دانید، اندازه‌گیری عملكرد به معنی میزان دستیابی سازمانها به اهدافشان از طریق پایش معیارهای عملكردی است. رشد چشم‌گیر تولید گزارشها و مقالات جدید در این زمینه، راه‌اندازی تعداد بسیار زیاد سایتهای اینترنتی و برگزاری كنفرانسهای متعدد و مرتبط با اندازه‌گیری عملكرد، بیانگر اقبال عمومی این موضوع در جهان است. موضوع اندازه‌گیری عملكرد در سالهای اخیر با توسعه چارچوبها و متدولوژیهای اندازه‌گیری به سرعت در حال رشد است. چارچوبهای بسیار قابل توجه نظیر كارت امتیازی متوازن و مدل تعالی كسب‌وكار، جامعه كسب‌وكار را با طوفان مواجه كرده‌اند. به منظور توسعه اندازه‌گیری عملكرد به عنوان یك رشته علمی، ضروری است مرزهای علم مشخص شده و روی چند بنیان نظری توافق حاصل شود. این كتاب سعی در تسهیل این امر دارد.

در پستهای بعدی مطالب بیشتری در این باب خواهد آمد.




نوع مطلب : عمومی، تعاریف و مفاهیم، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :